Retningslinjer for ansatte og ledere i Sandnesskolen
Sandnesskolen
Disse retningslinjene er rettet mot ansatte og ledere i skolen, for å ivareta ansattes fysiske og psykiske helse i henhold til AML §4-3 og forskrift om utførelse av arbeid, kapittel 23 A.
Det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS-arbeidet) i kommunen som helhet og i hver enkelt virksomhet er helt avgjørende for å kunne forebygge hendelser med vold og trusler.
Forebygging er det viktigste i arbeidet, men når det først oppstår en hendelse med vold og trusler er det viktig at de ansatte er trygge på hvordan en håndterer situasjonen.
Konsekvensene av å oppleve vold og trusler kan være alvorlige. I tillegg til fysiske skader, opplever mange psykiske plager som angst, depresjon eller søvnproblemer. Redselen for å bli utsatt for vold og trusler kan være en belastning i seg selv. Vold og trusler kan få konsekvenser for arbeidsmiljøet i virksomheten og føre til mindre jobbengasjement, tap av kompetanse ved at folk slutter, samt høyere sykefravær.
Vold og trusler kan ikke ses på som et individuelt problem, men er et arbeidsmiljøproblem som angår hele virksomheten. Arbeidsgiver skal forebygge vold og trusler på den samme systematiske måten som de forebygger andre risikoforhold på arbeidsplassen. Trygge voksne bidrar til et trygt og godt skolemiljø.
Sandnes kommune sine skoler skal være trygge for ansatte og elever og et godt sted for læring og utvikling.
Det er nulltoleranse mot vold eller trusler om vold,som kan knyttes til jobben. Arbeidstakerne skal så langt det er mulig beskyttes mot uheldige belastninger som følge av dette.
I arbeidsmiljøloven defineres vold og trusler som alle fysiske og verbale angrep på en arbeidstaker som innebærer en trussel mot deres sikkerhet, helse eller velvære. Arbeidstilsynets definisjon omfatter alle typer vold og trusler som kan knyttes til jobben, enten det skjer på eller utenfor arbeidsplassen og arbeidstiden, skriftlig eller muntlig, ansikt-til-ansikt eller via sosiale medier – uavhengig om det er en voksen eller et barn som utfører handlingen. Det inkluderer også hendelser der den som skader en annen person, ikke er klar over eller vurderer konsekvensene av handlingen sin Ulike typer vold og trusler kan være fysisk vold, psykisk vold, seksuell vold og latent vold. Latent vold handler om redselen for at en potensiell volds- eller trusselsituasjon kan oppstå. Det kan også defineres som vold når arbeidstakere opplever utagerende handlinger hvor det utøves stort skadeverk på inventar og utstyr.
Trakassering eller annen utilbørlig atferd er imidlertid regulert av en annen bestemmelse under Arbeidsmiljøloven § 4-3 (3).
Det er skoleeiers ansvar å sørge for at arbeidstakerne så langt det er mulig beskyttes mot vold og trusler. Arbeidsgivere skal forebygge vold og trusler på den samme systematiske måten som de forebygger andre risikoforhold på arbeidsplassen.
Her finner dere Arbeidstilsynet veiledning for vold og trusler, Arbeidstilsynet
Hvordan kartlegge farene?
Farer og problemer i arbeidsmiljøet skal kartlegges systematisk. Det omfatter kartlegging av hvor og i hvilke arbeidssituasjoner ansatte blir eller kan bli utsatt for vold og trusler. Kartlegging er ikke en engangsoppgave, men må gjøres kontinuerlig. Formålet med kartleggingen er å sikre at skolen har oversikt over omfanget av problemet.
Vold og trusselsituasjoner skal meldes som avvik av ansatte i Compilo og er en viktig del av kartleggingsarbeidet. Registreringen danner grunnlaget for det forebyggende arbeidet.
Innmeldte avvik skal bidra til å gi arbeidsgiver oversikt over omfanget, slik at leder skal kunne håndtere, sette inn kompenserende tiltak, lære av den uønskede hendelsen og forsøke å løse problemet på et tidlig tidspunkt. Vold og trusler i skoleverket lar seg sjeldent løse raskt og enkelt, dette vil vanligvis kreve vedvarende innsats.
Hvordan vurdere risiko?
Ansatte skal melde avvik når de utsettes for vold og trusler, dette vil gi et godt utgangspunkt når ansatte utsettes for vold og trusler, vil dere ha et godt utgangspunkt for å vurdere hvor ofte det skjer, hvor alvorlige konsekvensene er og hva som kjennetegner vold og trusler mot ansatte hos dere
I risikovurderingen tar dere stilling til i hvilke situasjoner vold og trusler mot ansatte vanligvis forekommer hos dere, hvor ofte det skjer, (hvor sannsynlig det er), og hvor alvorlige konsekvensene kan være. Det kan også være nødvendig å risikovurdere arbeid med enkeltelever, elevgrupper og foresatte. Mer utfyllende veiledninger for risikovurderinger er tilgjengelig i Compilo og på Arbeidstilsynets hjemmesider.
Det er en rekke tilleggskrav til risikovurderinger av vold og trusler. I utførelsen av risikovurderingen skal dere ta stilling til hvordan følgende forhold hos dere påvirker risikoen for vold og trusler mot ansatte:
-Arbeidets organisering og tilrettelegging
-Hvor, når og i hvilke situasjoner arbeidstaker kan bli utsatt for vold og trusler om vold
-Alenearbeid
-Arbeidstidens plassering og organisering
-Bemanning
-Kompetanse
-Utforming av arbeidslokalene og tekniske løsninger
-Effekten av iverksatte og planlagte tiltak
Veiledning til dette er tilgjengelig i Compilo.
Her finner dere eksempler på maler om hvordan dere kan vurdere punktene over og forhold dere bør tenke gjennom:
KS og Arbeidstilsynets skjema for risikovurdering
Hvordan utarbeide planer, rutiner og tiltak
Risikoreduserende tiltak og planer:
Risiko for vold og trusler om vold skal så langt som mulig fjernes eller reduseres. Ved gjennomføring av tiltak skal det særlig tas hensyn til:
Utforming og tilrettelegging av arbeidsplassen og arbeidet som utføres
Systematisk vedlikehold av relevant arbeidsutstyr og sikkerhetsinnretninger der det brukes
Muligheter for tilkalling av hjelp
Bemanning, herunder bruk av alenearbeid
Følgende tiltak er obligatoriske og skal implementeres på alle arbeidsplasser der vold eller trusler om vold er en risiko.
Øvelse og opplæring: Det skal gis nødvendig opplæring og øvelse i forebygging og håndtering av vold- og trusselsituasjoner, samt i bruk av eventuelt sikkerhetsutstyr. Opplæring og øvelse skal gjentas og tilpasses vesentlige endringer i risikovurderingen, og ellers når det er nødvendig.
Alle ansatte skal ha gjennomført FOMA-kurs (Forebygging og mestring av atferd som utfordrer oss) i regi av Senter for trygt og godt læringsmiljø (TGL). Kurset inneholder teori og praktiske øvelser for å roe ned og håndtere elever, spesielt innenfor rammen av den reviderte Opplæringsloven. Traumebevisst omsorg (TBO) er viktig som forståelsesramme for FOMA. Arbeidsgiver har ansvar for at nyansatte får tilstrekkelig opplæring inntil FOMA-kurset er gjennomført. Hvor ofte en skal gjennomføre repetisjonsøvelser og trening må vurderes ut fra lokale behov. En må også vurdere når en eventuelt har behov for nytt FOMA-kurs.
Informasjon: arbeidstakerne og deres representanter skal gis nødvendig informasjon om risikofaktorer knyttet til vold og trusler om vold, samt iverksatte tiltak og rutiner for å forebygge, håndtere og følge opp vold- og trusselsituasjoner. Arbeidstakerne skal gis informasjon om rutiner for varsling i akutte situasjoner og rapportering av vold og trussel om vold.
Oppfølging av ansatte som har blitt utsatt for vold: Ansatte som har blitt utsatt for vold eller trusler om vold skal gis nødvendig oppfølging, både med hensyn til den fysiske og psykiske belastningen som hendelsen kan ha medført jamfør Sjekklister for skoleleder etter volds- og trusselsituasjoner.
Leder tar ved behov kontakt med bedriftshelsetjenesten og oppgir hvem som skal tilbys oppfølging.
Utdanningsdirektoratet anbefaler at straffbare forhold som skjer på skolens område, meldes til politiet. Den formelle politianmeldelsen er som hovedregel arbeidsgivers ansvar. For mindre alvorlige forhold må det tas en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig.
Evaluere tiltakene
Tiltak som iverksettes for å redusere risiko skal evalueres. Virker tiltakene å redusere forekomsten av vold og trusler eller reduserer de konsekvensene når situasjoner oppstår? Hvis tiltak viser seg å ha lite effekt, må forbedringer eller nye tiltak vurderes.
Følgende spørsmål kan være til hjelp:
Hvilken effekt har tiltakene hatt?
Hva har fungert, og hvorfor?
Hva har ikke fungert, og hvorfor?
Er tiltakene tilstrekkelige, eller må de justeres for å redusere risiko?
Har tiltakene ført til nye farer eller problemer?
De gjennomførte tiltakene skal evalueres etter satt frist. HMS-gruppen skal være med på å evaluere tiltak.
Hele virksomheten må jobbe sammen for å få et godt arbeidsmiljø. Arbeidsgiver har ansvaret for å forebygge, håndtere og følge opp vold og trusler, men det er flere viktige roller i arbeidet. Alle ansatte skal medvirke aktivt i HMS-arbeidet. Ledere, verneombud og tillitsvalgte skal samarbeide i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet. Dette krever felles møtearenaer.
Strategi
Alle nivå: Sandnesskolen skal på alle nivå jobbe forebyggende for å forhindre vold og trusler i skolen, gjennom kontinuerlig identifisere, kartlegge og håndtere risikoforhold som kan bidra til vold og trusler om vold.
Systematikk: Compilo skal benyttes som et kvalitets- og forbedringsverktøy i det systematiske HMS-arbeidet for å dokumentere, håndtere, bidra til tiltak og læring etter uønskede hendelser.
Opplæring: Ansatte på hver skole skal gjennom opplæring få kunnskap om hvordan de bedre kan forebygge vold og trusler.
Skoleeier skal sørge for at alle skoler jobber systematisk og forebyggende for å hindre at ansatte blir utsatt for vold og trusler. Ved en uønsket hendelse skal skolene ha prosedyrer for håndtering av situasjonen, og oppfølging av de involverte i henhold til retningslinjene i Sandnesskolen.
Overordnet strategisk arbeid for å styrke skolenes arbeid med atferd som utfordrer.
Ha klare retningslinjer for skolenes arbeid med forebyggende og håndtering av utagerende atferd
Tilby opplæring til skolene gjennom kursing og utadrettet virksomhet fra støttesystemene.
Gi retningslinjer og veilede skolene i arbeidet med håndtering av trusler og vold.
Følge opp skolenes rutiner og håndtering av vold og trusler.
Arbeidsmiljøutvalget skal delta i det forebyggende arbeidet som omhandler arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. Utvalget kan vedta at arbeidsgiver skal gjennomføre konkrete tiltak for å forbedre arbeidsmiljøet.
AMU skal i sitt arbeid i henhold til forebygging og håndtering av vold og trusler:
Delta aktivt i Sandnesskolens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.
Gå gjennom status på enhetenes arbeid med forebygging og håndtering av vold og trusler, i henhold til årshjul.
Gå gjennom relevante avvik i Compilo. AMU informeres om alvorlige hendelser/avviksmeldinger i Sandnesskolen, drøfter tiltak og prioriteringer, er en kjent med sykefravær knyttet til vold og trusler?
Fremme forslag til forebyggende tiltak.
Behandle spørsmål om opplæring og instruksjon på områder som kan ha betydning for arbeidsmiljøet.
Behandle saker som gjelder organisasjonsmessige og bemanningsmessige forhold.
Revidere retningslinjer for forebygging og håndtering av vold og trusler i Sandnesskolen årlig.
Rektor har hovedansvar for det systematiske HMS-arbeidet ved skolen. Å arbeide systematisk med vold og trusler er en stor del av HMS-arbeidet.
Ansvaret er hjemlet i opplæringsloven og i arbeidsmiljøloven. Skolene tar utgangspunkt i de kommunale retningslinjene for forebygging og håndtering av vold og trusler i Sandnesskolen, men skal selv kartlegge risikoen på egen skole og iverksett tiltak for å redusere denne. Tiltak følges opp i en HMS-plan eller tilsvarende tiltaksplan. Dette gjøres i samarbeid med verneombud, tillitsvalgte og ansatte.
Arbeidet med å forebygge og håndtere vold og trusler er en del av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS). Ansvaret ligger hos arbeidsgiver, men det forebyggende arbeidet skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres representanter.
Rektor har ansvar for:
Å sikre at alle ansatte er godt kjent med retningslinjene i “Forebygging og håndtering av vold og trusler i Sandnesskolen”.
Opplæring i bruk av Compilo, og sørge for at Compilo brukes som verktøy for oppfølging og forbedring.
I det forebyggende arbeidet må skolen komme fram til felles holdninger til hva som er akseptabel atferd hos elevene med utgangspunkt i skolereglene. Utgangspunktet er nulltoleranse overfor vold og trakassering. Personalet og ledelsen må stå samlet om tiltak og opptre likt overfor elever med truende og voldelig adferd.
Bruke skolens ressursgruppe til å kartlegge og utarbeide tiltak rundt elev/elevgrupper som strever med utfordrende atferd gjennom skoleåret.
Sørge for at arbeidstakere får informasjon om risikoen for vold og trusler på skolen. Ansatte bør gjøres kjent med risikovurderinger som er utarbeidet, men det kan også være informasjon om enkeltpersoner, situasjoner eller andre faktorer som utgjør særlig risiko.
Sørge for at ansatte årlig får opplæring i og øvd på hvordan man kan forebygge og håndtere vold og trusler. Antall øvelser må tilpasses risikovurderinger knyttet til elever eller trinn, men minimum en gang i året for alle ansatte. Innholdet og hyppigheten må tilpasses lokale behov.
Sørge for rett kompetanse og jevnlig opplæring hos ansatte knyttet til elever som strever med utfordrende atferd.
Ha klare rutiner og opplæring for bruk av fysisk makt mot elever.
Sikre god kommunikasjon mellom skole og hjem om vold- og trusselhendelser, samt tiltak knyttet til elever.
Involvere verneombudet i det daglige arbeidet med rutiner, planlegging og gjennomføring av forebyggende tiltak og håndtering av vold og trusler.
Arbeidstaker
Samarbeid mellom arbeidstakere og arbeidsgiver er sentralt i arbeidet med forebygging, håndtering og oppfølging av vold og trusler til ledelsen. Det er et felles ansvar å skape gode arbeidsbetingelser. Arbeidstaker skal:
medvirke i utformingen og gjennomføringen av tiltak for å forebygge og håndtere vold og trusler, og i den videre oppfølgingen av om tiltakene fungerer.
melde avvik i Compilo ved vold, trusler og utagering. Ved alvorlige hendelser eller behov for støtte skal en også oppsøke ledelsen direkte.
Verneombud
Verneombudet har en sentral rolle i arbeidet med et forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten, noe som er nedfelt i arbeidsmiljøloven.Verneombud skal se til at rektor følger forpliktelsene i arbeidsmiljøloven. Verneombudet skal også følge med på at arbeidstakerne får nødvendig opplæring og jevnlig øvelse.
Tillitsvalgte
Tillitsvalgte skal ivareta medlemmenes interesser i henhold til lov og avtaleverk. Tillitsvalgte er viktige samarbeidspartnere for arbeidsgivere i det systematiske arbeidet med å forebygge vold og trusler.
TGL er Sandnesskolens kompetansesenter for utvikling av trygt og godt barnehage- og skolemiljø. TGL tilbyr veiledning, kartlegging av læringsmiljø, kurs og kompetanseheving til Sandnesskolen. TGL holder FOMA-kurs for skolene.
Bedriftshelsetjenesten er fri og uavhengig i faglige spørsmål og skal bistå arbeidsgiver, arbeidstakere, verneombud og arbeidsmiljøutvalg.Planmessige forespørsler om bistand fra bedriftshelsetjenesten til skolens HMS-arbeid bestilles i tråd med rutine. Bedriftshelsetjenesten tilbyr også oppfølging av ansatte ved akutte hendelser.
Rutine for bestilling av BHT-tjenester er tilgjengelig her.
Alle vold- og trusselhendelser skal meldes i Compilo. Alle personskader skal vurderes å meldes til NAV, forsikringsselskap og Arbeidstilsynet i tråd med kommunens retningslinjer. Ved alvorlige volds- og trusselhendelser må politianmeldelse vurderes.
Den som utsettes for vold, må få den hjelp og støtte som behøves. Ledelsen, tillitsvalgte, verneombud og andre kolleger bør følge vedkommende opp. Det bør eventuelt også tas kontakt med bedriftshelsetjenesten.
Skolens HMS-gruppe skal ha oversikt over innmeldte avvik og kunne foreslå forebyggende tiltak for disse. Gruppen skal som et minimum bestå av rektor, én skoleleder, verneombud og tillitsvalgt. HMS-gruppen skal blant annet behandle følgende:
Skolens rutiner for systematisk og forebyggende arbeid om vold og trusler
HMS-plan og tiltaksplaner for forebygging og håndtering av vold og trusler.
Opplæringsplaner for håndtering av vold og trusler. Viktig å sikre at nyansatte får grunnopplæring i dette.
Arbeidsmiljøundersøkelser og tilsyn.
Statistikk/rapporter for skadetilfeller og avvik i Compilo som gjelder helse, miljø og sikkerhet for ansatte. Fremme forslag til forebyggende tiltak.
Sykefravær knyttet til vold og trusler. Fremme forslag til forebyggende tiltak.
For mer utfyllende informasjon om HMS-gruppenes mandat, se her
Fysisk inngripen overfor elever er hjemlet i kapittel 13 i Opplæringsloven. Udir har utarbeidet en veiledning til hvordan man kan gripe inn fysisk overfor elever.
Nødvergebestemmelsene §18 i Straffeloven gir også hjemmel for å gripe inn fysisk mot personer for å avverge et fysisk angrep.
Lovkrav
1. januar 2017 trådte nye forskriftsbestemmelser om vold og trusler om vold i kraft. Forskrift om utførelse av arbeid Bestemmelsene tydeliggjør arbeidsgivers ansvarsområde:
Kapittel 23A Arbeid som kan medføre fare for å bli utsatt for vold og trussel om vold.
§23A-1 Risikovurdering av fare for å bli utsatt for vold og trussel om vold
§23A-2 Opplæring ved arbeid som kan medføre risiko for å bli utsatt for vold og trussel om vold
§23A-3 Informasjon ved arbeid som kan medføre risiko for å bli utsatt for vold og trussel om vold
§23A-4 Tiltak mot vold- eller trusselsituasjoner
§23A-5 Arbeidsgivers oppfølging av arbeidstaker utsatt for vold og trussel om vold