I Sandnesskolen skal alle:
lykkes i opplæringen og utdanningen
ha et godt og inkluderende læringsmiljø
elever som har behov for det, få hjelp tidlig slik at alle får utviklet sitt potensial
Innsatsområder for å fremme høy kvalitet på undervisning og læring:
Tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring
Trygt og godt læringsmiljø
Lesing og begynneropplæring
Motivasjon
Tilpasset opplæring omfatter det ordinære opplæringstilbudet, individuelt tilrettelagt opplæring og særskilt språkopplæring.
Inkludering er et grunnleggende prinsipp i Sandnesskolen. Opplæringen for alle elever foregår primært innenfor fellesskapet. For å oppnå dette benyttes varierte undervisningsmetoder, fleksible organiseringsformer og tilpasninger som imøtekommer mangfoldet i elevgruppen.
Elever som ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, kan ha rett på individuelt tilrettelagt opplæring eller særskilt språkopplæring. Elever på 1. til 4. trinn som står i fare for ikke å ha forventet progresjon i lesing, skriving eller regning, skal få intensiv opplæring. Elever med høyt læringspotensial skal møte utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger.
Gjennom tilpasset opplæring skal dermed alle elever få mulighet til å utnytte og utvikle sine evner uavhengig av forutsetninger, og samtidig oppleve tilhørighet i læringsfellesskapet. (ta inn fellesskapende didaktikk).
Et trygt og godt læringsmiljø kjennetegnes av at alle elever opplever trygghet, tilhørighet og respekt. Skolens praksis bygger på fellesskapende didaktikk og medskaping, der elevene deltar aktivt i å utvikle læringsfellesskapet sammen med de ansatte. Elevene møtes av tydelige voksne, varme relasjoner og høye forventninger, og gis mulighet til medvirkning og medansvar i både faglige og sosiale prosesser. Undervisningen legger til rette for faglig og sosial utvikling gjennom inkluderende metoder som fremmer aktiv deltakelse. Samarbeid mellom skole, elever og foresatte står sentralt i arbeidet med å skape et miljø der alle opplever å være sett, hørt og verdsatt.
Å kunne lese er en grunnleggende ferdighet som gir tilgang til kunnskap, opplevelser og samfunnsdeltakelse. Lesing handler om å skape mening fra tekster i ulike former og sammenhenger – både for læring, fellesskap og glede. Gjennom lesing får elevene innsikt i ulike perspektiver, erfaringer og uttrykksformer. Hensikten med leseopplæringen er å utvikle engasjerte, strategiske lesere med god tekstforståelse og språklig kompetanse. Dette forutsetter at lærere i alle fag støtter elevenes leseutvikling – fra den første leseopplæringen til avanserte fagtekster – og at skolen jobber systematisk med å styrke elevenes leseglede og lesekompetanse i fellesskap.
Motivasjon er en grunnleggende drivkraft for elevenes læring og utvikling. Kunnskap om hva som fremmer motivasjon er derfor avgjørende for kvaliteten i opplæringen.
Når undervisningen gir rom for valgmuligheter, opplevelser av mestring og tilhørighet, øker sannsynligheten for at elevene engasjerer seg i skolearbeidet. Valgfrihet styrker elevenes opplevelse av innflytelse og eierskap til egen læring, mens mestringsopplevelser gir tro på egne evner. En sterk mestringstro - individuell og kollektiv - påvirker både innsats, utholdenhet og læringsresultater positivt.
For å fremme motivasjon må opplæringen legge til rette for positive mestringsopplevelser og tydelige, konstruktive tilbakemeldinger. Faglig innhold må oppleves som meningsfullt. Elever som får støtte til å ta initiativ, og som lærer at evner utvikles gjennom innsats, viser større utholdenhet og nysgjerrighet når de møter faglige utfordringer.